Αποκλειστική συνέντευξη των δημιουργών της μοναδικής απολύτως custom 3D printed σέλας της αγοράς
|

13 Μαΐου 2022

Μπήκα στον κόσμο της 3D εκτύπωσης τέτοια εποχή πριν 2 χρόνια περίπου, στη μέση του πρώτου κύματος της πανδημίας, όταν ο κολλητός μου tech freak Παντελής άρχισε να με ψήνει, πείθοντάς με ότι ο χώρος έχει πλέον εξελιχθεί τόσο, ώστε η εμπειρία να είναι αρκούντως user friendly, χωρίς (ατέρμονο) troubleshooting.
Μία από τις κορυφαίες επιλογές της αγοράς, αν και όχι η οικονομικότερη, οι τεχνολογίας FDM (Fused Deposition Modelling) εκτυπωτές μίας Τσέχικης εταιρίας, της Prusa Research, δημιούργημα του Josef Prusa. Ο Prusa, πρωτοπόρος στην οικιακή εκτύπωση τριών διαστάσεων, κατάφερε να πάρει τις καλύτερες ιδέες από την ανοιχτή κοινότητα και να τις παντρέψει μαζί με αρκετές δικές του, φτιάχνοντας μηχανήματα αρκετά φιλικά προς τον οικιακό χρήστη και οπωσδήποτε πιο αξιόπιστα απ’ οτιδήποτε κυκλοφορούσε ως τότε. Σε έναν τέτοιο εκτυπωτή, εκτύπωσα τα αναμνηστικά που δόθηκαν σε φίλους και υποστηρικτές του The Riding Project Epirus (σαν αυτό που δίνει εδώ στη Μαρίνα ο Πέτρος μαζί με σιροπιαστά από Το Πρώτο).
Σύντομα η Prusa Research γιγαντώθηκε, γνωρίζοντας σπουδαία άνθηση τα τελευταία χρόνια, ενώ ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας που η οικιακή 3D εκτύπωση εξαπλώθηκε ραγδαία, η τσέχικη εταιρία έγινε πλέον κολοσσός.
Ο Josef όμως, γνήσιο τέκνο της open community, δεν έμεινε στην επιτυχία της δικής του εταιρίας. Θέλοντας με την τεχνογνωσία και τους πόρους που είχε αποκτήσει πλέον το PrusaLab να βοηθήσει νέες ιδέες να υλοποιηθούν, έστησε το PrusaLab Hardware Accelerator, μια υπηρεσία prototyping, η οποία εξασφάλιζε σε νέες startups πρόσβαση σε εξοπλισμό αιχμής.
Μία από τις πρώτες τέτοιες εταιρίες ήταν η Posedla, δημιούργημα δύο νεαρών Τσέχων ποδηλατών, του Martin Řípa και του Jiří Dužár, οι οποίοι σκέφτηκαν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα της τρισδιάστατης εκτύπωσης προκειμένου να κατασκευάσουν εξατομικευμένες σέλες, στα μέτρα του κάθε αναβάτη.
Προφανώς το πάντρεμα ποδηλασίας και 3D printing ήταν ένα θέμα για το οποίο έπρεπε να μάθω περισσότερα και έτσι επικοινώνησα μαζί τους για περισσότερες λεπτομέρειες.
TCJ: Οι ιδρυτές της Posedla είστε και οι ίδιοι ποδηλάτες. Πόσο σημαντική είναι η σωστή σέλα για ένα επιτυχημένο bike fitting;
Posedla: Θεωρούμε πως είναι αρκετά σημαντική. Η σέλα είναι το ένα από τα τρία σημεία επαφής του αναβάτη με το ποδήλατο, οπότε η σωστή επιλογή της έχει μεγάλη επίδραση στην γενική ποδηλατική αίσθηση. Αλλά και από ορθοπεδική πλευρά, η σωστή σέλα μπορεί να αποτρέψει ενοχλήσεις στην ισχιακή περιοχή, καθώς και μουδιάσματα στα πόδια και στην πλάτη.
Τι διαφορετικό έχει να παρουσιάσει η Posedla συγκριτικά με άλλους γνωστούς κατασκευαστές οι οποίοι ήδη χρησιμοποιούν την εκτύπωση τριών διαστάσεων για τις σέλες τους;
Η 3D εκτύπωση μας δίνει τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε μία πλήρως παραμετροποιήσιμη σέλα, που σημαίνει ότι κάθε μία σέλα ταιριάζει με ακρίβεια σε έναν, μοναδικό αναβάτη. Άλλοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν 3D εκτύπωση μόνο κατά τη φάση της παραγωγής, αλλά όχι για την κατασκευή εξατομικευμένων σελών στα μέτρα του κάθε ποδηλάτη.
Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο ποδηλάτης από την αναζήτηση της τέλειας σέλας μέχρι την τελική παράδοση της; Είναι απαραίτητο να έρθει σε εσάς ή σε κάποιον αντιπρόσωπό σας για μετρήσεις;
Όλη η διαδικασία μετρήσεων γίνεται από την άνεση του σπιτιού σας! Κατά την παραγγελία της σέλας, αποστέλλουμε στον πελάτη ένα κιτ μετρήσεων το οποίο θα μας δώσει την απόσταση των ισχιακών οστών. Στη συνέχεια συμπληρώνει τα αποτελέσματα των μετρήσεων στην ψηφιακή εφαρμογή μας και μας στέλνει μία φωτογραφία της μέτρησης που έκανε. Αφού λάβουμε αυτά τα δεδομένα, με τη χρήση φωτογραμμετρίας και παραμετρικής σχεδίασης δημιουργούμε ένα ακριβές ψηφιακό μοντέλο της σέλας σας. Και τέλος, με αυτό το ψηφιακό μοντέλο εκτυπώνουμε τη σέλα σε βιομηχανικούς 3D εκτυπωτές. Φαίνεται εύκολο, έτσι δεν είναι; (γέλια)
Η παραμετροποίηση περιορίζεται μόνο στο εξατομικευμένο σχήμα της σέλας ή παρέχετε και περισσότερες επιλογές σε υλικά, για παράδειγμα με διαφορετικούς συνδυασμούς ακαμψίας, άνεσης και βάρους; Και επειδή οι ποδηλάτες είναι γνωστοί “weight weenies”, ποιο είναι το μέσο βάρος μίας σέλας;
Είμαστε σε θέση να παραμετροποιήσουμε την ακαμψία της σέλας σε διαφορετικές ζώνες (στη μύτη, τις ράγες, τα sit bones, το πίσω μέρος της σέλας) καθώς και την άνεση, βάσει των δεδομένων που λαμβάνουμε από τον πελάτη. Η παραμετροποίηση βασίζεται στην ατομική ανατομία του κάθε αναβάτη ξεχωριστά! Επιπλέον, ο ποδηλάτης δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει εκ των προτέρων το βαθμό ακαμψίας που χρειάζεται. Εκεί είναι που χρησιμοποιούμε την τεχνογνωσία μας, ώστε να κάνουμε τη διαδικασία για τους πελάτες μας όσο πιο απλή γίνεται. Επίσης μπορεί να προστεθεί σε κάθε σέλα το όνομα, το «ψευδώνυμο» ή ακόμα και μια αγαπημένη φράση του αναβάτη, ενώ σκοπεύουμε να προσφέρουμε ακόμα περισσότερες επιλογές στο μέλλον. Το μέσο βάρος, το οποίο προφανώς διαφέρει από σέλα σε σέλα λόγω των διαφορετικών αναλογιών, κυμαίνεται μεταξύ 150 και 200 γρ.
Τι εκτυπωτές και τι υλικά χρησιμοποιείτε στην κατασκευή;
Χρησιμοποιούμε βιομηχανικού τύπου 3D εκτυπωτές τεχνολογίας MJF (Multi Jet Fusion). Για την δομή πλέγματος της επιφάνειας της σέλας, η θερμοπλαστική πολυουρεθάνη (TPU) έχει αποδειχθεί το καλύτερο υλικό. Ο σκελετός και οι ράγες κατασκευάζονται επίσης στις εγκαταστάσεις μας από ανθεκτικά ανθρακονήματα.
Με την αντοχή τι γίνεται; Υπάρχει όριο βάρους, όπως ισχύει σε κάποιες πολύ ελαφριές σέλες της αγοράς;
Επιλέγουμε προσεκτικά όλα τα υλικά και τις διαδικασίες παραγωγής, ώστε να είμαστε σίγουροι για ένα ανθεκτικό προϊόν που θα κρατήσει πολλά χρόνια. Το TPU είναι ένα ιδιαίτερα ελαστικό και ανθεκτικό στη φθορά υλικό, το οποίο υπό φυσιολογικές συνθήκες αντέχει για πολλά χρόνια. Η επιπλέον επεξεργασία μετά την εκτύπωση, εξασφαλίζει ότι οι σέλες μας θα είναι ανθεκτικές στις γρατσουνιές, στην ακτινοβολία UV αλλά και αδιάβροχες. Επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλίσουμε ότι κάθε αναβάτης θα πάρει το καλύτερο δυνατό προϊόν, πραγματοποιούμε τεστ μηχανικής αντοχής στο εργαστήριο αλλά και τεστ σε πραγματική χρήση. Τα δεδομένα που έχουμε συγκεντρώσει από τις διεξοδικές δοκιμές που έχουμε κάνει ως τώρα, μας επιτρέπουν να πούμε ότι το όριο βάρους για τις σέλες μας αγγίζει τα 125 κιλά.
Απευθύνεστε κυρίως σε αστικούς ποδηλάτες, ή οι σέλες σας είναι ικανές να αντέξουν τις καταπονήσεις της επαγγελματικής ποδηλασίας; Είχατε μέχρι τώρα ενδιαφέρον από επαγγελματικές ομάδες για να δοκιμάσουν τις σέλες σας ή σχεδιάζετε να τις δώσετε για δοκιμές σε επαγγελματίες ποδηλάτες;
Απευθυνόμαστε σε κάθε ποδηλάτη, ανεξαρτήτως του επιπέδου του. Δεν έχει σημασία αν είσαι νικητής του Tour de France ή χρησιμοποιείς το ποδήλατο για να πηγαίνεις στη δουλειά σου. Όπως και να ‘χει όμως, εστιάζουμε κυρίως σε εκείνους τους ποδηλάτες που περνούν αρκετό χρόνο στη σέλα τους. Είμαστε χαρούμενοι που ήδη το προϊόν μας έχει τραβήξει την προσοχή και το ενδιαφέρον, τόσο ερασιτεχνών όσο και επαγγελματιών ποδηλατών. Όσο για τις δοκιμές, σκοπός μας είναι να έχουμε ένα συνδυασμό χρηστών, τόσο από χομπίστες που περνάνε πολύ χρόνο στη σέλα τους, όσο και από επαγγελματίες που περνάνε κάθε μέρα σε αυτή.
Τι συμμετοχή έχει στο πρότζεκτ σας το PrusaLab και ο συμπατριώτης σας Josef Prusa;
Συμμετείχαμε και κερδίσαμε με την ιδέα μας στο διαγωνισμό PrusaLab HW Accelerator, γεγονός που μας έδωσε πρόσβαση στην τεχνολογική και μηχανολογική τεχνογνωσία που ήταν απαραίτητη για την περαιτέρω εξέλιξη της σέλας μας. Στη συνέχεια ξεκινήσαμε μία συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Liberec όπου αναπτύξαμε και δοκιμάσαμε πολλές διαφορετικές εκδοχές της σέλας. Μετά από πολλή δουλειά καταφέραμε να λάβουμε και την γενναιόδωρη επένδυση του ίδιου του Josef Prusa, σχεδόν ένα χρόνο μετά τη δημιουργία της Posedla.
Υπάρχει στα σχέδιά σας η κατασκευή κι άλλων 3d printed εξαρτημάτων για ποδήλατα;
Σχεδιάζουμε να επεκτείνουμε την γκάμα μας και με άλλα εξαρτήματα τρισδιάστατης εκτύπωσης. Θέλουμε να επικεντρωθούμε στα 3 σημεία επαφής του αναβάτη με το ποδήλατο, δηλαδή το τιμόνι, τη σέλα με το παλουκόσελο και το δισκοβραχίονα με τα πετάλια. Τα αμέσως επόμενα σχέδιά μας, είναι οι λαιμοί σέλας και οι χειρολαβές, αλλά σε αυτή τη φάση η απόλυτη προτεραιότητά μας είναι η κυκλοφορία στην αγορά της πλήρως παραμετροποιήσιμης 3d printed σέλας μας!
Είδαμε την οικιακή τρισδιάστατη εκτύπωση να εκτινάσσεται κατά την περίοδο της πανδημίας, ενώ ακόμα και στην Ελλάδα υπάρχει μια αξιόλογη κοινότητα. Όμως απέχουμε αρκετά από το να τη χαρακτηρίσουμε mainstream. Πόσο κοντά είμαστε στο να δούμε ποδηλάτες να εκτυπώνουν στο σπίτι τους τη σέλα τους ή άλλα ποδηλατικά εξαρτήματα;
Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει μια τεράστια ανάπτυξη της προσθετικής διαδικασίας παραγωγής. Η τεχνολογία είναι ήδη αρκετά προσβάσιμη στο ευρύ κοινό και ήδη βλέπουμε χρήστες να εκτυπώνουν μόνοι τους στο σπίτι κάποια μικρότερα εξαρτήματα, όπως παγουροθήκες ή βάσεις για κοντέρ. Σε ό,τι αφορά όμως τα πιο κρίσιμα εξαρτήματα, όπως σέλες ή τιμόνια, υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος να διανυθεί στην τεχνολογία της οικιακής 3D εκτύπωσης. Οι βιομηχανικοί εκτυπωτές μάς εξασφαλίζουν αυτό το επιπλέον βήμα που λείπει και γι’ αυτό βλέπουμε ήδη αρκετά εμπορικά επιτυχημένα παραδείγματα.
Πότε αναμένεται να είναι διαθέσιμη η υπηρεσία και η σέλα σας στην αγορά και ποια είναι η εκτιμώμενη τιμή της;
Στις 15 Μαΐου ξεκινούν οι προπαραγγελίες από το posedla.com Η σέλα μας είναι άκρως ανταγωνιστική με άλλες υπερελαφρείς high end σέλες και επιπλέον είναι φτιαγμένη στα μέτρα του αναβάτη. Εκτιμούμε ότι η τιμή της θα είναι στα ίδια επίπεδα με αυτές των ανταγωνιστών μας.
Κείμενο / Συνέντευξη: Νάσος Τριανταφύλλου @nassostphotoΦωτογραφίες: PosedlaΑπαγορεύεται η αναδημοσίευση μέρους ή ολόκληρου του άρθρου ή των φωτογραφιών.


Λόγια και εικόνες από την ποδηλασία εντός και εκτός Ελλάδας

Εγγραφή

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε πρώτοι όλα τα νέα άρθρα μας!

Σεβόμαστε το χρόνο σας: 100% ποιοτικό υλικό, 0% spam

Περισσότερα άρθρα στο The Cycling Journal

Εγγραφή

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε πρώτοι όλα τα νέα άρθρα μας!

Σεβόμαστε το χρόνο σας: 100% ποιοτικό υλικό, 0% spam